VB - Planborden
Op deze pagina vind je allerlei voorbeelden van planborden om je te inspireren om je eigen bord samen te stellen.
Want ik snap dat het moeilijk is om uit de paar honderd pictos je eigen assorti te moeten kiezen ;)

Wil je meer tips & tricks over hoe je een planbord samenstelt?
Ik geef je 8 handige vragen en tips, die je jezelf kunt stellen voordat je een planbord maakt! 
<< Lees hier >>
 


Planbord van een 3-jarig jongetje genaamd Job:

> Links boven een picto van het seizoen en welke maand van het jaar we leven. Een kind leert zo de kringloop van het jaar en ontwikkelen ze tijdsbesef

> Rechts bovenaan het bord vind je een ochtend- en avondritme. Hiermee leert een kind een dagelijks ritme, wat later een automatisme wordt. Dit bevordert de zelfredzaamheid en verhoogt het zelfvertrouwen bij een kind.

> Bij een jong kind werken de dagen van de week met afbeelding als verduidelijking goed. Lekker groot. Vaak werken kinderdagverblijven of de peuterschool ook met deze afbeeldingen. Bovendien leer je een kind op deze manier de dagen van de week te herkennen.

> Met de pijl geef je aan welke dag we zijn. In dit geval de maandag. Wanneer een dag voorbij is kun je de pictos van deze dag er af halen en de pijl verschuiven. Wat geweest is, is weg. Dit werkt bij jonge kinderen heel duidelijk, omdat zij het onderscheidt in dagen nog niet kunnen maken.

> Job gaat drie dagen per week naar het kinderdagverblijf. Hij eet daar 's middags en daarna gaat hij pas naar huis. Behalve donderdag. Dan eet hij thuis 's middags.

> Woensdag is papa vrij en vrijdag mama. Vrijdags gaat Job aan het einde van de middag naar opa & oma om te logeren!

> Zondag na het ontbijt word hij opgehaald en is hij met de lunch weer thuis. Ze gaan zelfs nog gezellig samen als gezin naar de speeltuin.

> Job heeft nog wat stimulans nodig met zichzelf aankleden, dus daarom hangt onderaan het bord een beloningskaart waar hij elke ochtend dat het goed gaat een sterrensticker mag plakken!

Ochtend- & middagritueel:

'Aanleren van gedrag'
Je kunt vanaf 2 jaar een kind een 'ritme' aan gaan leren. Als je hier vroeg mee start, met bijvoorbeeld een ochtendritme, dan wordt het al gauw een automatisme bij een kind. Gedrag wat automatisch aangeleerd is. Herhaling is de sleutel. Als een bepaald ritme maar vaak genoeg herhaald word, wordt het vanzelfsprekend.
Het aanleren van een ochtendritme zoals: opstaan / naar de wc / aankleden / haren kammen / ontbijt / tanden poetsen kan in de toekomst, wanneer een kind naar school gaat, een stuk van de ochtenstress wegnemen. Het kind weet immers inmiddels wat jij als ouder van hem/haar verwacht elke ochtend en in welke volgorde.
Lees hier het blog met twee handige opvoedtips van kindercoach Linda Honing hoe je omgaat met de ochtendstress en een ochtendritueel!

Plek:
Een ochtend-, middag- of avondritme plaats je bovenaan een bord met daaronder het weekoverzicht. Zo voorkom je ook dat je bepaalde pictos niet 7X hoeft te kopen!

TIP:

Heeft jouw kind een sterke behoefte om nog even op de tablet te spelen voordat hij/zij naar school gaat? En zorgt dit vaak voor conflict omdat jij wilt dat hij/zij eerst gegeten is en zich klaar heeft gemaakt om naar school te gaan?
Verwerk dan de activiteit in je ochtendritme. Zo leert hij/zij dat het pas op de tablet mag als er eerst andere basis activiteiten hebben plaatsgevonden.



Ritmebordjes:
Speciaal voor kinderen die extra sturing nodig hebben zijn er de ochtend- en avondritme bordjes. Hierop kun je 8 pictogrammen plaatsen in een cirkel. Wanneer de handeling gedaan is kan het kind de betreffende pictogram eraf halen, zo word de link gelegd dat dit gedaan is. Tevens tellen ze op deze manier af omdat er een cijfer verschijnt.

 

 

De bordjes zijn hier te bestellen:
Ochtend: http://www.mijndagritmepictogrammen.nl/c-2531510/pictos-ochtend/
Avond: http://www.mijndagritmepictogrammen.nl/c-2531512/pictos-avond/
 

'(Pre-) tieners'

Ook bij (pre)tieners werkt het geven van een ochtendstructuur rust. Zeker als zij naar het voortgezet onderwijs gaan. Deze nieuwe verantwoordelijkheden nemen al voldoende stress met zich mee. Als je dan werkt met een duidelijk ochtendritme, is dat in elk geval iets waar jouw zoon/dochter zich niet druk over hoeft te maken.

Hieronder een voorbeeld van een meisje van 8, die nog op het basisonderwijs zit:

 

 

Vakantieplanbord van een 8 jarig meisje genaamd Lola.
Lola heeft vakantie terwijl haar vader en moeder moeten werken.

Bovenaan staan een ochtend- en avondritme. Elke ochtend moet Lola op haar kamer spelen tot 9:00, dan mag zij naar beneden. Iedere avond gaat zij om 19:00 douchen en mag zij tot half negen nog televisie kijken en een boek lezen.

De moeder van Lola werkt thuis. Het is belangrijk dat zij haar werk naar behoren kan doen en zonder veel afleding. Daarom is er doordeweekse planning gemaakt waarin er pauzemomenten zijn voor Lola met haar moeder waarin Lola 1-op-1 aandacht krijgt. Met deze planning zijn er gestructureerde pauze- en werkmomenten. Ze maken de afspraak dat moeder niet gestoord wordt en zo efficiënt haar werk kan doen.

Op de maandag en donderdag zal ze zich in de ochtend alleen moeten vermaken thuis, dus 'alleen spelen', waarna ze na het eerste pauzemoment lekker buiten kan gaan spelen met vriendinnetjes uit de buurt. Dinsdag en Vrijdag gaat ze bij een vriendinnetje spelen en woensdag komt er een vriendinnetje spelen. In het weekend gaat Lola logeren bij opa en oma. Zondag na het eten gaat ze pas naar huis.

De vader van Lola werkt op het moment zo ver van huis dat hij veel in een hotel verblijft. Dat vinden Lola en haar broer best moeilijk. Daarom staat er heel duidelijk welke dagen 'vader thuis' is en wanneer niet. Zo heeft ze geen verwachtingen of hoop en weet ze precies waar ze aan toe is. Dit geeft rust.

 

Lesrooster / Huiswerkbegeleiding / Hulp bij inpakken tas
Jongen van 12; leerling voortgezet onderwijs
Onder afbeelding de uitleg!
 


12-9-2016
Sinds vorige week is onze zoon naar het voortgezet onderwijs. VWO Plus om precies te zijn. Naast dat iedere puber niet in staat is om te plannen (feitelijk onderzocht en bewezen dat het puberbrein hiertoe nog niet in staat is) heeft hij ook nog eens, door zijn autisme, moeite om overzicht te houden. De big picture te zien. Hierbij wil ik hem de komende tijd helpen, met nadruk op helpen, want hij zal het echt zelf moeten gaan doen. Zelfredzaamheid en zelfstandigheid vind ik namelijk erg belangrijk.

Nu heeft hij het handige magister op zijn telefoon, waar je overigens als ouder ook alles op kunt bekijken. Van lesrooster, uitval van lessen tot spijbelacties en cijfers. Dit kun je allemaal nauwlettend in de gaten houden. Een zeer handige tool voor zowel kind als ouder.

Je zou dan denken: ‘Dan hoef je niet nog eens een lesrooster op je planbord te hangen?’. Toch merk ik nu al na zijn eerste week school dat het handig blijft alles in ‘plaatjes’, in pictos weer te geven om een goed overzicht te bewaren.

Tas inpakken moet je leren...
Wij pakken elke avond om 20:00 samen zijn tas in. Wat gaat er allemaal in? Voor welke vakken moet ik iets meenemen en wat dan? Het zijn wel ineens heel veel dingen waar je aan moet denken. En als je iets vergeet mee te nemen heb je de volgende dag een probleem tijdens de les. Plus is het erg fijn om naar de betreffende volgende dag te kijken, in èèn oogopslag te zien welke vakken je hebt en te weten welke spullen je daarvoor meeneemt.
Heel stapsgewijs pakken wij zijn tas in. Eerst maken we een stapel met alle spullen (want het blijkt handiger te zijn om eerst je multomap in de tas te stoppen voor je A5 schriftjes and-so-on ;) ) voordat het de tas in gaat. We kijken naar het rooster in pictos en beginnen bij de eerste les. Zo hebben we een stapel met alle benodigde spullen voor de volgende dag, die we vervolgens logisch in de tas stoppen, zodat er geen boeken onnodig kapot gaan of schriftjes verfrommeld raken.

Hoe maak ik mijn huiswerk?
Een belangrijke herinnering voor elke dag is hoe je je huiswerk maakt. Dat het effectiever blijkt om je huiswerk te maken op een opgeruimde lege werkplek zonder afleiding. Dat het handig is om die vragen die je hebt even op te schrijven, zodat je ze de volgende dag kunt stellen. Dat je je werk nog goed nakijkt op foutjes voordat je het in je tas stopt.

Apart
Ik heb om een beter en duidelijker overzicht te geven dit als een apart planbord op zijn slaapkamer gehangen. De plek waar hij al zijn schoolspullen bewaart en zijn huiswerk maakt. Beneden hebben we het ‘normale’ planbord met het overzicht van de week en het algemene ochtendritme.

De betreffende pictos shop je hier voor een jongen:
http://www.mijndagritmepictogrammen.nl/c-2945227/pictos-school-werk/
http://www.mijndagritmepictogrammen.nl/c-3144313/pictos-huiswerk-plannen/

En voor een meisje hier:
http://www.mijndagritmepictogrammen.nl/c-2945235/pictos-school-werk/
http://www.mijndagritmepictogrammen.nl/c-3144321/pictos-huiswerk-plannen/

 

© 2014 - 2024 PictoMix - picto's & planborden | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel