Navigatie

9/9/2015
HOTEL MAMA 24/7 OPEN!

‘Zelfredzaamheid’. Dit begrip houdt mij nogal bezig de laatste tijd. Vrij recentelijk opende kindercoach Linda Honing mijn ogen toen ik stellig beweerde (in een zin) dat ik zelfredzame kinderen heb en dat ze bij elke ruzie of discussie direct ‘Mamaaaaaaa’ (ook ècht met zoveel na-echoënde AAAaaaa’s ja!) schreeuwen en dat ik aansnel om het op te lossen. S.O.S.

LETTERLIJK
Als je de letterlijke vertaling opzoekt in de Wikipedia dan staat er het volgende: ‘Algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL) zijn de handelingen die mensen dagelijks in het gewone leven verrichten’. Omdat het begrip ‘zelfredzaam zijn’ voornamelijk in de zorg wordt gebruikt om te toetsen of en hoeveel zorg een persoon nodig heeft geven ze vervolgens een lijst met ADL-activiteiten die een mens zou moeten kunnen om zelfredzaam te zijn. En toen dacht ik: 'Oh het valt best mee met onze kids!' Wel miste ik wat toevoegingen binnen de Wikipedia lijst.

DE LIJST...
Eten (alles? -ze zijn hier TE kieskeurig, vragen bij fruit ‘Wat is dat?’ en er vinden soms serieuze on-pedagogische chantagepraktijken aan tafel plaats) / medicijnen innemen (en klok kijken?)/ drinken (hier mis ik het ‘inschenken’ ervan – het opdrinken lukt wel, maar met de luie kont van de bank af en het ‘selfdoen’, die fase hadden ze blijkbaar alleen toen ze klein waren) / in – en uit bed komen (hier mis ik het woord ‘blijven’ of ‘uitslapen’ i.p.v ‘komen’ - niet om 5:30 gelijk met de vogeltjes opstaan – is toch echt een ADL-letje hoor meneer Wikipedia…!) / in stoel gaan zitten en weer opstaan (in stoel BLIJVEN zitten AUB en wachten met opstaan! ) bewegen (stilzitten? ) /  lopen (i.p.v. rennen) / ontspanning (JA!!! , voor de ouders toch?, maar hoe doe je dat?) / zinvolle activiteit (hobby & sport) (…en als je een bankhangende pre-puberende tiener in huis hebt?) / sociaal contact (JA! , zou leuk zijn) / seks (is natuurlijk essentieel om jezelf te kunnen redden???) / aan – en uitkleden (…en bij uitkleden het opruimen van die vuile kleding) / praten (of weten wanneer je niet moet praten???, wanneer mama echt een time-out nodig heeft) / gehoor (beter gezegd: Luisteren! – zoek nog steeds het aan-knopje bij de oren van de kids, want ze doen het niet) / plassen (bril omhoog en omlaag?) / ontlasting (no comment) / lichaamswarmte regelen (…ja, das nog wel eens moeilijk) / lichamelijke hygiëne (duhuh) / autorijden (…en zonder geklier achterin zitten?)

Het rijtje is uiteraard een primaire lijst van ADL- activiteiten, die je als mens in de basis moet kunnen. Dat snap ik. Toch mis ik nog twee belangrijke dingen die ik mijn kinderen beslist mee wil geven…’Oplossend- en inlevingsvermogen’. Twee vermogens die soms zelfs onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn…

Stel dat je ruzie hebt met je broer, wat doe je dan? A. Ik roep hard Mamaaaaaaa? Of B. Ik probeer het zelf op te lossen. Kan je je op dat moment inleven in het gevoel, de denkwereld  van de ander, luisteren en het probleem samen oplossen door begrip op te brengen voor de ander en naar een oplossing te zoeken? Bij ons thuis levert dit een extra uitdaging op, omdat het ene kind met autisme heel anders denkt dan het andere zonder. Plus het leeftijds- en sexeverschil niet te vergeten!

'LAAT HET LOS, LAAT HET GAAN...'
Tot voor kort, als de kinderen weer eens ruzie hadden, snelde ik na het horen van: ‘Mamaaaaaaa’ toe om het probleem gelijk op te lossen. Naast dat het heel vermoeiend is om alle verantwoordelijkheden van iedereen in het gezin te dragen leerde ik de kinderen dus niks over ‘zelfredzaamheid’. Ik leerde ze niet dat ze best in staat zijn om een probleem zelf op te lossen, om zich te verplaatsen in een ander (al is het bij mijn zoon dan soms rationeel benaderd, puttende uit zijn databank van menselijke emoties of aangeleerd gedrag) en hun eigen verantwoordelijkheden te dragen.
Dit moest anders! Adem in, adem uit en zing: ‘Laat het los, laat het gaan’ (helaas is het niet zo toonvast bij mij als in het lied van Frozen).
Ik vraag mezelf nu elke keer af: ‘Is het mijn probleem?’. Nee, als de kinderen ruzie met elkaar hebben is het niet mijn probleem. Misschien wel de geluidsoverlast die ze veroorzaken en de bloedspatten op de muur schilder ik liever zelf over, maar NEE het is niet mijn probleem.  Dus: ‘Laat het los, laat het gaan...!’.
Uiteraard wordt er tijdens een ruzie van hen af en toe (heel eerlijk…eigenlijk altijd...) flink gekrijst en er op los geslagen. Dan mag ik van Linda gelukkig ingrijpen (het geeft zo'n rommel al dat bloed). Ingrijpen in zoverre dat ik de wirwar van slaande handen, schoppende voeten en bijtende monden uit elkaar trek, ze tot rust breng en dan vraag: ‘Wat is er gebeurd?’. Om vervolgens nadat ieder zijn verhaal heeft gedaan en we naar elkaar geluisterd hebben te vragen: ‘Hoe denk je dat je dit beter op had kunnen lossen?’. Ze begeleiden naar een oplossing, die ze zelf bedacht hebben.

Wat blijkt? Mijn kinderen zijn 'zelfredzaam'. Ik gaf ze alleen de ruimte niet. Wat een eye-opener!
En nu, nu luisteren ze natuurlijk perfect, hebben nooit meer ruzie, ik hoef me nooit meer in de weekenden te verdrinken in een fles wijn...we zijn het ideale Brinta gezin. Haha, I WISH! Maar echt, ik heb meer rust gevonden.

Hieronder nog twee tips van Linda Honing kindercoach over hoe je je kind m.b.t. de ochtendstress een stukje zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid meegeeft  en een spel waarmee je je kind (en de rest van het gezin) leert luisteren naar een ander.

>> DE OCHTENDSTRESS <<

Ken je dat? Je dag al opgefokt beginnen, omdat je je kinderen hebt moeten opjagen met de 261 X terugkerende dagelijkse opmerkingen: ‘Ga nu je tanden poetsen’, ‘Eet nou je boterham op anders kom je te laat op school’ etc. etc. Dat je rood aanrennend en verfomfaait op school aankomt met de kinderen en hoopt dat ze minstens een tussendoortje of lunch in hun tas hebben zitten? Om maar niet te beginnen over dat ene formuliertje wat je moest inleveren of een gymtas? Precies, een dagelijkse realiteit voor veel ouders.

TIP: (om je kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te laten nemen en zelf relaxter de dag te kunnen beginnen...)
1. Neem goed door met je kinderen wat je van ze verwacht als de wekker gaat (zie stap 3).
Dus bijvoorbeeld: Als de wekker gaat ga je: tandenpoetsen – tas inpakken – schoenen aan – jas aan – naar school. Je kunt als extra herinnering een picto reeks met ochtendritueel maken op je planbord of de ochtendwijzer gebruiken (deze bestel je hier>>).


2. Leg aan je kind(eren) uit waarom het belangrijk is om op tijd te komen. Dat het voortaan hun eigen verantwoordelijkheid is om op tijd klaar staan zodat ze op tijd op school kunnen komen.
3. Van tanden poetsen tot klaar staan om naar school te gaan kost ongeveer zo’n 10 minuten. Ik wil om 8:35 vertrekken. Ik laat dus de wekker aflopen om 8:25... en dan is het fingers crossed en hopen dat ze hun verantwoordelijkheid gaan nemen.

OEFENING BAART KUNST
Oefen dit zo’n twee weken, zodat dit een ochtendritueel, een ritme in de ochtend wordt. Uiteraard kunnen de activiteiten en het tijdsstip wanneer je deze methode toepast (avond, middag kan ook natuurlijk, als ochtend geen probleem is) verschillen per gezin. Ook de mogelijkheden van een kind dit te kunnen aanleren zijn bij ieder kind verschillend, maar vanaf 6 jaar oud zou een kind dit wel moeten kunnen gaan leren. Met een peuter of kleuter kun je spelenderwijs een ochtendritme in gaan bouwen, startende met bijvoorbeeld pictogrammen op een planbord, zonder tijdsdruk.

 



TIME TIMER VERSUS KOOKWEKKER
Hier links zie je de Time Timer. Hiermee leer je kinderen op een beeldende manier de tijd in te schatten. Nu vindt ik ze erg prijzig en gebruiken wij de keukenwekker van Cabanaz (foto rechts). Werkt (ongeveer) op hetzelfde principe als de Time Timer. Extraatje vind ik bij dit klokje dat hij er met zijn retro uiterlijk vriendelijker uit ziet en dat hij magnetsich is, dus ik hang hem op ons planbord. Lekker makkelijk!Daarnaast heb ik op mijn telefoon en tablet de gratis app van Time Timer gezet (in de appstore zoeken op Time Timer en je vindt de app).


De Time Timer bestel je hier: www.timetimer.nl
De Cabanaz keukenwekker bestel je hier: Bol.com

Hieronder een filmpje over de werking van de originele Time Timer:


>> NIET LUISTEREN <<

Ken je dat? Je wilt je kind iets uitleggen of vertellen en ze kunnen het nog net opbrengen om twee zinnen te volgen en beginnen dan over iets anders te vertellen? Of als er een conflict is, niet luisteren naar een ander en alleen zijn/haar eigen verhaal vertellen? Of simpelweg tijdens het eten steeds het hoogste woord voeren, waardoor een broertje of zusje nooit aan bod komt?

TIP: (om je kind te leren luisteren naar een ander en op zijn beurt te wachten)
Speel tijdens het avondeten het ‘High & Low’ spel waarin ieder op zijn beurt mag vertellen wat er leuk was op zijn dag en wat er niet of minder leuk was. Je mag elkaar niet onderbreken en moet elkaar laten uitpraten. Zo leert iedereen naar elkaar te luisteren, zijn mond te houden en hoor je nog eens wat over de dag van je man, vrouw, vader, moeder of kind! Handig is om van tevoren te vertellen wat het spel inhoudt en wat de regels zijn. Bij ons thuis een spel wat vooral Isa graag speelt!

 

© 2014 - 2017 MDP ; Mijn Dagritme Pictogrammen | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.