Navigatie

10/10/2016
Welcome to paradise!

Vandaag passeerde tijdens wat achteloze gedachten de vraag of bij het spelletje Candy Crush meneer Candy van tevoren bij elke game bepaalt welke stukjes snoep er naar beneden gaan vallen en in welke volgorde? Of zou alles random zijn? Heb ik invloed op het spel? Door bijvoorbeeld zijn ‘suggesties’ van zetten te negeren en mijn eigen gevoel te volgen?

Inmiddels zijn wij een paar weken terug van vakantie. De vakantie waar onze zoon met autisme zijn eerste kalverliefde heeft ervaren. Het was aandoenlijk om dit schouwspel te zien en op sommige momenten zelfs grappig. Grappig was het als onze zoon bepaalde ‘hints’, of beter gezegd signalen verkeerd begreep of simpelweg niet begreep. Hoe wij dan met ons wijntje in de hand naar elkaar glimlachten en dachten “O gut, o gut, hoe moet dit nou?” en uitlegden dat als een meisje jou nat spat in het zwembad en steeds jouw naam giechelend van haar tong laat rollen, dat ze jou niet loopt te dissen, maar dat ze stiekem heel graag je aandacht wilt hebben. Dat jij haar dan niet hoeft te negeren en hoeft te doen alsof ze niet bestaat net als je doet bij je irritante zusje of ‘die kleuterheks’, zoals hij haar steevast noemt. Aandoenlijk vond ik het toen hij vervolgens vroeg: “Wat moet je dan doen eigenlijk?”. Of wanneer ze langs onze tent paradeerde in haar mooiste jurk, haar loshangende blonde manen zorgvuldig gedrapeerd over haar schouders zogenaamd voor de derde keer op weg naar de toiletten, ze hoogstwaarschijnlijk niet aan de diarree was maar gewoon je aandacht wilde. Die non-verbale signalen blijven moeilijk. Niet alleen voor kinderen met autisme, maar voor elke tiener (& veel volwassenen) die zich begeven op de grondvesten van de liefde.
Wij probeerden hem af en toe de sociale regels van deze gekke buitenwereld uit te leggen, maar lieten hem ook zelf ervaren. We kunnen nu eenmaal niet altijd zijn handje vasthouden (OMG, ik moet er niet aan denken) en bepalen welke snoepjes er voor hem in welke volgorde naar beneden vallen.

Het is een geruststellend idee te beseffen dat je kind zich ontwikkelt door een aantal verschillende factoren en dat je er soms gewoonweg geen invloed op hebt. Opvoeding, omgeving en op welke manier de snoepjes des levens naar beneden vallen. Ik ben een groot aanhanger van ‘de dingen lopen zoals ze moeten lopen’. Het stelt me zelfs gerust dat je niet overal invloed op hebt en dat soms dingen lopen zoals ze blijkbaar moeten lopen. Ervaring opdoen, vallen en opstaan.

Keurslijf
Al twee jaar lang spelen wij met de gedachte dat de basisschool waar onze kinderen op zitten (zoonlief is inmiddels naar VO) niet de geschikte school voor onze dochter is. Ze is een creatieve, ondernemende beelddenkster en gedijt niet zo bij het reguliere ‘klassieke onderwijs’, van het opzitten en pootje geven van 8:45 – 15:00 (wie wel by the way? , ik zou knettergek worden…sterker nog... ik vertoonde ‘verveelgedrag’ toen ik zo oud was). Deze lesvorm is overigens een goede vorm voor onze zoon geweest, die de ‘vrije, expressieve vakken’ zoals bijvoorbeeld tekenen, knutselen en toneel  juist niet fijn vindt. Tenzij hij de Kuip (onze lieve hooligan, die elke ochtend een salvo aan kreten omtrent Feijenoord maakt. Gaat juichen bij het woord Rotterdam, Feijenoord of de Kuip… zelfs als het op een begrafenis ) na moet bouwen op schaal en alle knutselelementen genummerd en in de juiste volgorde op zijn tafel klaar liggen.

We kregen dan ook al sinds vorig jaar steeds meer signalen van haar juffen dat ze af en toe 'te' beweeglijk was en daardoor ongeconcentreerd. We probeerden van alles en zochten het probleem voornamelijk bij haar. Dit schooljaar bij haar nieuwe juf moest zij zelfs een paar keer demotiverende strafregels schrijven (als zij bijvoorbeeld na een toets even moest ontladen en geluid maakte tot grote ergernis van haar juf) … en schreef dan 30 keer:’Ik moet stilzitten op mijn stoel en mag geen geluid maken’. Mijn haren gaan hier nog steeds overeind van staan als ik hier aan terug denk. Het keurslijfje waar zij in gedwongen werd stond mij ineens zo tegen.
Ik, die leeft om creatief te denken, geprikkeld wordt door het besturen van een potlood, die zich een weg door het leven fantaseert en altijd haar hart volgt. Met een eigenzinnige mini-me die duidelijk een paar van diezelfde ingrediënten heeft. De mini-me die op haar toets Nederlands onderop haar fantasiegedachtes tekent en schrijft, zich bedenkt (‘Ohnee, dit mag natuurlijk niet’), het weer doorkrast en er met een pijltje ‘Sorry juf’ bij zet. Een toets waar ze een dikke 10 voor haalde en daarbij leerde dat ze niet mag zijn wie zij is.

De Vrije School
Op advies van een vriendin bezocht ik de vrije school in onze omgeving. Ik viel daar van de ene verbazing in de andere en raakte niet uitgepraat over wat ik daar allemaal had gezien. In mijn ogen een kinderparadijs. Het voelde als een thuiskomen voor mij. Van de geuren van natte verfkwasten tot de vrijheid die kinderen krijgen binnen het onderwijs. Ik heb niet de illusie dat ze niks aan rekenen en taal doen, dat ze rondzweven van geluk en stigmatisch allemaal eikeltjesthee drinken, zoals veel mensen denken. Maar ik zag een vorm van onderwijs waarbij een kind mag bewegen, zich mag uiten en zichzelf kan zijn. Ik zag rustgevende hoge plafonds gevangen in een oud retropand, een mega groot en ruimtelijk schoolplein (waar een kind zich letterlijk zou kunnen verliezen tijdens het spelen…), duurzame leermaterialen, verf, kwasten en prachtige tekeningen. Het kleuterlokaal lijkt wel een sprookje…echt!

Nu moest ik het nog aan Isa vertellen. Voor haar zou het een complete verrassing zijn. Out of the blue zou zij ineens van de school waar ze al vier jaar op zat moeten vertrekken, nieuwe vriendjes en vriendinnetjes moeten maken en bovendien een U-turn moeten maken qua onderwijsvorm. Ik was dus wel wat zenuwachtig voor op-de-grond-liggende dramataferelen.

THE BOMB...or not?
Ik haalde haar uit school en toen we naar huis liepen gaf ik haar tijdens het lopen de ruimte om alles wat ik haar vertelde stappend in zich op te nemen. Ik vertelde dat ik een school had bezocht, vertelde over de manier van lesgeven en de kinderen die ik had gezien. Het enorme schoolplein, de rustige klassen en de lieve juf die ze zou krijgen.

Waar ik een tranendal verwachtte gebeurde echter het onverwachte. Ze wilde heel graag naar deze school, “als ik het iets voor haar vond dan moest dat wel zo zijn”, zei ze. Ze was zelfs opgetogen en haar vriendinnetjes zou ze niet missen, want daar kon ze toch gewoon nog mee blijven afspreken?
Waar je dus een zoon hebt die gaat hyperventileren bij elke verandering, een revolutie ziet in een nieuw douchegordijn, hebben wij dus een dochter die open staat voor nieuwe veranderingen. Fascinerend, 2 zo verschillende smaken kinderen uit 1 snoepzak.

Vervolgens hebben we in dezelfde week de school nogmaals bezocht, samen met oma. Want oma is kunstenares en die houdt daar wel van ;) Bij het zien van het schoolplein was ze denk ik al verkocht. En vrij snel heeft ze een dag meegedraaid om te ervaren hoe het op een Vrije School is. Toen ik haar die middag van school haalde zag ik een gelukkig en ontspannen blond draakje uit het mooie retro gebouw komen. Sterker zelfs, toen we daarna nog naar haar ‘oude’ school fietsten transformeerde ze zichtbaar in een gestrest meisje. Dit was voor mij de doorslag. We schreven haar in bij de Vrije School. Een nieuw begin.

Even bekroop mij het gevoel: ‘Had ik maar eerder…’, maar soms vallen de snoepjes gewoon eerst in andere combinaties en heb je daar geen invloed op. En wat voor het ene kind een goeie zet blijkt kan voor de andere 'Game-over' zijn.

© 2014 - 2017 MDP ; Mijn Dagritme Pictogrammen | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.