Navigatie


8/10/15
Mia & Mighty PICTOS / VORM / KLEUR & WERKING

SEEK & YOU WILL FIND… or NOT?
Toen ik twee jaar geleden op zoek ging naar een planbord en pictogrammen voor mijn zoon, kwam ik er al snel achter dat er weinig ‘geschikts’ op de markt was. Ik wilde zijn dag/week structuur geven en plannen op een voor hem begrijpelijke, overzichtelijke en duidelijke manier. Door de week voorspelbaar te maken wilde ik hem rust geven. Bovendien werd ik zo onderhand gek van de 100X per dag dezelfde vragen ‘Wanneer gaan we nou naar oma?’, ‘Wanneer moet ik naar school?’, ‘Hoeveel nachtjes nog tot mijn verjaardag?’ Kinderen hebben behoefte aan structuur, ze willen net als wij graag weten wat ze vandaag gaan doen. Volwassenen hebben een agenda. Kinderen (vaak) niet. Zonder overleg bedenken ze zelf wat ze gaan doen en als dat niet strookt met de planning van de ouder zorgt dat vaak voor een conflict… irritatie, woede aanval, onzekerheid of angst. 'Maar IK wilde nog even spelen...' zei hij voordat hij ontvlamde in een schreeuwende vuurbal. Kinderen willen overzicht hebben en weten waar ze aan toe zijn. Met een planbord kun je in deze behoefte voorzien.

MIJN MISSIE ONTSTOND
Zoekende naar producten om te plannen vond ik enerzijds producten die onduidelijk, lelijk, oudbollig, te kleurrijk of juist te saai zijn. En anderzijds producten die er qua design geweldig uitzien, die IK mooi vind, maar niet geschikt zijn voor kinderen of niet handig toe te passen zijn in 't dagelijks leven. Producten die eigenlijk eerder chaos scheppen dan rust. Niks ‘in-between’ dus. De moeder in mij zocht iets ‘praktisch & functioneels’ en de ontwerper in mij iets ‘moois’. Als het dan toch zo’n grote plek in mijn interieur zou innemen vond ik namelijk wèl dat het er gaaf uit moest zien. Daarbij wilde ik de kinderen prikkelen, iets leren en op een speelse manier structuur kunnen geven. Zodat ze plezier in plannen zouden krijgen, niet iets wat ik ze zou opleggen…’je moet dit, je moet dat’.

Heel eigenwijs besloot ik uiteindelijk  ‘het dan maar zelf te doen!’. En hiermee was het eerste zaadje van MDP geplant.

'SELF DOOEEEN...'
Drie maanden lang sloot ik mij op in mijn atelier om ‘iets’ te bekokstoven. Ik had 1 missie, 1 focus. Af en toe ging ik luchten, haha en zocht ik contact met de psycholoog van mijn zoon en sparde met haar over ideeën die ik had en hoe het werkte in de psychologie.


MAGIC MIA & MIGHTY MUSHI
Het concept kreeg gestalte met het ontwerp van twee guitige, eigentijdse bosfiguurtjes genaamd Mia & Mighty. Een jongetje en een meisje, met een ‘gekkig’ uiterlijk, lijkend op een paddestoel, die spreken tot de verbeelding van kinderen.
Aan hen de taak het plannen voor kinderen leuk te maken. ‘Alhoewel het plannen vaker vanuit de ouders wordt geregisseerd, je wilt natuurlijk wel de medewerking van je kinderen. Dus kinderen moeten het leuk vinden om met de pictogrammen te werken’.
Ik wilde het gelijk goed doen, dus Mia & Mighty kregen ieder een karakter en een verhaal. Mia, het meisje, is vrolijk, spontaan en enthousiast. Ze is lief, stoer en kan soms een beetje ondeugend zijn. Mighty, een slim jongetje, is zorgzaam, bedachtzaam en vaak komt hij onbedoeld wat onhandig, bot uit de hoek.
Samen beleven ze avonturen, waarin ze elkaar steunen, wel eens botsen en vooral de grootste lol hebben.
Later realiseerde ik me…dit zijn niet alleen figuurlijk mijn kinderen. Zoals elke ontwerper laat ik mij inspireren door mijn omgeving, in dit geval door mijn eigen kinderen! ( ik wist dat ze ergens goed voor waren )

>> DIY: Onder het blog vind je twee leuke A5 kleurplaten van Mia & Mighty! (is je kind weer even 2 minuten bezig) Hoe? Een beeldscherm inkleuren is wat onhandig...dus als je met je rechtermuisknop klikt > dan opslaan > op je bureaublad > en dan kun je hem op een A4 uitprinten.


TIJD! & MINDMAPPING
Tijd’. Een belangrijk ingrediënt bij planning. Weliswaar een gevoelsmatige tijd voor jonge kinderen, want kinderen kunnen tot een jaar of acht natuurlijk nog geen klok kijken.  De vraag was dus hoe ik (jonge) kinderen duidelijk ging maken op welke ‘tijd’ , welk moment van een dag, ze een bepaalde activiteit zouden gaan doen?

DE WERELD IS IN KLEUR!
Ik bedacht een kleurensysteem voor in de achtergrond van de pictogrammen, waarbij ik een logische betekenis gaf aan de kleuren van verschillende categorieën. Een techniek gebaseerd op ‘mindmappen’. Door een betekenis aan een bepaalde kleur te geven in combinatie met een plaatje en/of titel, prikkel je de rechter hersenhelft en trigger je later een herinnering, een link.
Een mindmap bestaat uit een soort boom met een hoofdstructuur (grote tak) en substructuren (vertakkingen). Het helpt je de rode draad te zien, het geheel. Een handig hulpmiddel tijdens een presentatie of om kinderen op een beeldende manier iets te laten samenvatten.
 

 

Toelichting bovenstaande Mindmap :
Er zijn twee hoofdstructuren waaruit verschillende categorieën uit voortvloeien. Je hebt het dagritme, waarmee je de basis en gelijk de tijdsinvulling op een bord maakt, en het aanvullend ritme.

Dagritme; een dag heeft drie dagdelen. Ochtend, middag en avond. De dagdelen heb ik de volgende (psycho)logische achtergondkleur gegeven:
> Ochtend = geel = de opkomende zon
> Middag = lichtblauw = de lucht ’s middags (alhoewel hij in NL vaker grijs is J)
> Avond = kobaltblauw = de donkere avondlucht (dan gaat de zon onder)

De kleuren linken aan een natuurverschijnsel wat je van jongs af aan meekrijgt. Wanneer het donker en licht wordt. Zo zullen zelfs jonge kinderen al snel (gevoelsmatig) leren welk dagdeel er welke activiteit plaatsvindt.
TIP: Je kunt de drie maaltijden van de dag (ontbijt, lunch en avondeten) als 'tijdmarkers' gebruiken. En daaromheen verschillende activiteiten plakken.
BV: Ontbijt is geel, dus dat is in de ochtend. Voor het ontbijt ga ik me aankleden en erna ga ik mijn tanden poetsen en naar school. Of avondeten is blauw. Met een voetbal erna en TV kijken ervoor betekend het eerst nog wat TV kijken, dan eten en naar voetbaltraining.

Aanvullend ritme: dit zijn categorieën die naast het basisdagritme een rol spelen in het leven van een kind. Ook deze categorieën hebben een (psycho) logische achtergrondkleur, zodat een kind leert welke soort activiteit er plaatsvindt. Een feestdag (superleuk) zal onbewust een ander gevoel oproepen dan een klusje (iets wat minder leuk is).
> Activiteiten & Bezigheden = petrol = ontspannen, actieve kleur.
> Sport & Hobby = groen = roept de associatie ‘gras’ op.
> Klusjes = orange = afgeleid van het rood, iets wat minder leuk is om te doen.
> Bijzondere –en feestdagen = mint = een leuke, vriendelijke, vrolijke kleur.
> School = wit = aansluitend op planproducten in het onderwijs. Rustig en duidelijk.


DE WERKING VAN KLEUR
Ontwerpers maken dankbaar gebruik van de psychologische werking van kleuren. Ik zou bijvoorbeeld nooit een logo ontwerpen voor een begrafenisondernemer in de kleur rood. Een kleur die staat voor passie en leven. Maar waar ook snel (onbewust) wordt gedacht aan bloed en een gevoel van opgewondenheid. … En wist je dat het logo van Mac Donalds geel met rood is, omdat geel een gevoel van honger opwekt en dat je van de kleur rood opgewonden raakt? Dat misschien daarom prostituees in rood licht zitten achter hun raam? Passie, leven en opgewonden raken. It sells! En meneer Mac Donald heeft natuurlijk niets liever dan mensen die zijn toko binnenstappen en zowel honger krijgen als opgewonden raken. Wederom: It sells!  Kopen, kopen, kopen dat eten!
Er zijn niet voor niets bepaalde dieren die van kleur veranderen om hun vijand af te schrikken, ze iets te leren. Je kunt met kleuren een gevoel oproepen en mensen, zo ook kinderen, beïnvloeden.

VORM
Zelfs aan de vorm van de pictogrammen is gedacht. Een vierkante vorm geeft in zijn totaliteit meer rust dan allemaal rondjes op een planbord. En voor kinderen die toch al sneller overprikkeld raken is dit extra stukje rust een ‘winstmomentje’ in de vormgeving.

EN...
Samenvattend is er dus aan alle facetten gedacht bij de collectie pictogrammen voor kinderen. De vorm, de kleur en de werking ervan. Alle pictogrammen worden op deze website per kleurcategorie aangeboden en per stuk. Zo kun je zelf een bord samenstellen, want jouw gezin is het mijne niet.
Bestel hier pictos >>

WAT DAN...
De meeste zullen denken, ohkay, prima verhaal...maar hoe stel ik een bord samen dan?
Dat... dat komt in mijn volgende blog aan bod :), waarin ik je een zestal vraag en antwoorden geef waar je iets aan hebt!
En enkele voorbeelden van planborden. Tot snel.

DIY / Kleurplaten Mia & Mighty:
Klik met je rechtermuisknop > kies dan opslaan > sla hem ergens op > print hem uit! Voila!

 

© 2014 - 2017 MDP ; Mijn Dagritme Pictogrammen | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.