Navigatie

31/8/2015
HET GROTE GAT GENAAMD 'VOORTGEZET ONDERWIJS'

Onze zoon Max zit in groep 8. Als ik dat zeg, dan moet ik echt even slikken. Mijn kleine jongen is ineens groot. … is ineens een mokkende, zuchtende tiener met grote tanden, die om de haverklap ‘Echt hè’ eruit gooit op een ontevreden met zijn ogen rollende manier. Een jongen die moeilijk te motiveren is omdat de zwaartekracht, het horizontale het wint van het verticale…die het woord ‘bankhangen’ tot een werkwoord verheven heeft. Dit pre-puberende tienermens zit vanaf vandaag in groep 8. HET laatste jaar van de basisschool…jaiks!

GROEP 6 EN ‘MEER’
Sinds hij in groep 6 zat en frequenter huiswerk mee naar huis nam, merkte ik al snel dat het plannen niet zijn ding is. Maar voor welk kind van 8/9 jaar eigenlijk wel?  Ineens krijg je verantwoordelijkheden…jakkes. Ze moeten tegenwoordig in tegenstelling tot ‘vroegûh’ ook zoveel meer kunnen op de basisschool. Er is bijna geen ruimte meer voor creatieve geesten zoals bijvoorbeeld onze in ‘beelden denkende’ dochter, die alles van binnen naar buiten vertaalt met een tekening. Die van A naar B geen rechte lijn tekent, maar minstens met 8 krullen, golfjes en hartjes. 

Met de komst van het ‘meer’ op school nam tevens zijn onrust in de klas toe. Hij ging wiebelen op zijn stoel en begon geluiden te maken. ’s Avonds kon hij door alle miljoenen prikkels op school niet meer rechtop aan tafel zitten. Tot grote irritatie van ons. Hoe vaak we niet zeiden: ‘Toon ‘ns wat respect jongen, liggen doe je in bed en niet aan tafel’.  Totdat ik me op een dag realiseerde dat het teveel voor hem was. Het 'meer' eiste zijn tol, zijn ruggengraat was gewoonweg moe. Een goede vriendin kwam met een geniale oplossing. ‘Plak een douchematje op zijn zitting, dan kan hij niet meer onderuit zakken’, zei ze. Zo geschiedde het. En het hielp!

OPLOSSINGEN?
In overleg met zijn juf kwamen we met een aantal oplossingen en hulpmiddelen in de klas, zoals de wiebelkruk, de gevoelsmeter met glitterfles voor thuis (rechts foto: DIY staat onder dit blog!) en werd zijn zitplek  zorgvuldig gepositioneerd en uitgezocht. Bijvoorbeeld geen zitplek naast het raam.
Zo kan hij niet binnen een nanoseconde: een vogeltje zien vliegen (… en zich afvragen waar hij heen vliegt en of het een merel of een mus is?), de stadsbus voorbij horen rijden (… en zich afvragen of deze richting de stad rijdt of dat het de bus richting het ziekenhuis is?) en een  oude man met hond voorbij zien lopen ( … en zich afvragen of de hond al gepoept heeft en of het baasje dat opgeruimd heeft of niet, want dat hoor je te doen). Daarnaast niet te vergeten de spin rechts in de hoek van het raam die bedrijvig zijn web aan het spinnen is (en hij zich afvraagt wanneer hij begonnen is en hoe snel hij zijn web af zal hebben) en het naar beneden dwarrelende blaadje links (en hij zich afvraagt of het al herfst zou worden?- weer een verandering!). En als klap op de vuurpijl ziet hij het langsfietsende stel kwebbelende vrouwen (en vraagt hij zich af of werkelijk alle vrouwen kwebbelen, want zijn moeder doet dat ook altijd met haar vriendinnen). Binnen een nanoseconde. Voor hem bleek het beste uitzicht een muur of kast, maar dat kon helaas niet altijd. We bedachten allerlei oplossingen om die op 1000 km per uur wervelende orkaan van gedachten in zijn hoofd wat te bedwingen…

SPONGE BOB EN PLANNEN
Het halen van goede cijfers is voor onze Sponge Bob met een IQ hoger dan ons gezin gemiddeld bij elkaar niet moeilijk. 1 x doorlezen, opzuigen en vasthouden die stof. Echt, preken tegen zo’n kind over dat je alles meerdere keren moet leren…je staat compleet voor aap.
Als hij zijn toets was vergeten mee te nemen om thuis te leren en mij de week erna vertelde met van die onschuldige bambi-ogen dat hij niet geleerd had… zette ik mijn strenge look op en zei: ‘Dat is niet zo mooi jongen! Wat voor cijfer heb je dan?’. Waarop hij haast triomfantelijk antwoordde: ‘Oh een 9’. Daar sta je dan als een aap met je strenge look. Ik zou ook moeten lachen.

Plannen en het daadwerkelijk huiswerk maken, want ‘What’s the point als alles vanzelf gaat?’, was en is wel een groot probleem. En daar speelde vanaf groep 6 bij mij de gedachte: ‘Straks op het voortgezet onderwijs, hoe dan?’. Dan zou de overgang wel enorm groot zijn!  Een enorm zwart gat, genaamd het voortgezet onderwijs. In nachtmerries werd ik er al in meegesleurd.
Ik wilde hem voorbereiden. Zodat de sprong van zijn veilige omgeving met een klas vol kinderen die hij al jaren kent (die hem accepteren met al zijn woede uitbarstingen en gala aan bliepjes en piepjes) naar het tegenovergestelde.
En daar begon ik mijn haast onmogelijke avontuur: ‘Sponge Bob en het aanleren van plannen’, - ahahahahahahahaha… ach laat ook maar, dat kan alleen dat gele geniale irritante sponsje!

HET PLAN VAN MOEDERS

Ik kocht een paar dingen. Allereerst een prikkelvrije agenda. Eentje zonder reclame, simpel in layout en met alle dagen in 1 week in overzicht (bij de Action koop ik al twee jaar een prima agenda voor 0,95 cent) .
Ik kocht markeerstiften en voorin zijn agenda gaf ik een betekenis aan elke kleur.
GEEL : Huiswerk
ROZE: Speelafspraak
GROEN: Sport
ORANGE: Klusje

Thuis schreven we dan het planbord over qua planning in zijn agenda en gaven het de juiste kleuren.
 

Daarnaast kocht ik een map met daarin doorzichtige insteek vellen en tabbladen in het liefst verschillende kleuren voor de vakken. Een soort mindmappen. Een associatie krijgen van een vak bij een bepaalde kleur.

Elke schooldag moest hij het volgende doen:

1. Zijn agenda en map in zijn tas doen en mee naar school nemen.
2. Op school zijn agenda op zijn tafel leggen.
3. Als hij huiswerk kreeg, het in zijn agenda zetten en rechts boven op het huiswerkblad.
4. Het huiswerk bij het betreffende vak in de map doen.
5. Aan het einde van de schooldag zijn agenda en map weer in de tas doen.
6. Eenmaal thuis zijn agenda en map weer uit de tas en netjes op zijn plek leggen.
7. De agenda nemen we samen door en plannen eventueel het huiswerk in op het planbord.


ZAADJES WATER GEVEN...ANDERS GROEIEN ZE NIET
Wat een gedoe!, denk je dan. I know. Het vereist discipline van jezelf als ouder, maar je moet het zien als het planten van zaadjes, waar je straks op het voortgezet onderwijs de bloemen van plukt. Wel kunnen bloemen alleen groeien als je ze water geeft…en in dit geval kun je niet volstaan met een cactus :)

HUISWERK MAKEN
Deze zomer heb ik samen met een personal organizer / huiswerkbegeleidster een serie ‘huiswerk’ pictogrammen ontwikkeld om op een efficiënte manier huiswerk te maken en te plannen. Binnenkort een blog met tips over hoe je het beste hiermee kunt werken, hier kun je de pictos bekijken en bestellen >>

 

DIY: WAT IS EEN GLITTERFLES EN HOE MAAK JE HEM?

Een glitterfles is simpel en plastisch gezegd: 'een petfles gevuld met water en glitters'. Dit concept bestaat al heel lang. Een glitterfles werkt zeer rustgevend voor een kind wat over zijn toeren is. Schud de fles, zet hem neer en het kind komt tot rust bij het kijken naar de neerdwarrelende glitters.
Naast de glitterfles heb ik een gevoelsmeter ontworpen, die samenwerkt met de gevoelssticker op de glitterfles. Zo visualiseer je nog duidelijker wat het interne gevoel van een kind is als hij over zijn toeren is en hoe het voelt om tot rust te komen.
Op de gevoelsmeter (een kaart van A5 formaat), die je aan de muur thuis of op school kunt hangen, kun je het gevoel van een kind middels de thermometer uitleggen. Als je in het groen zit ben je ontspannen, orange is al wat onrustig en rood is compleet over de toeren. Voor een kind wat moeilijk zijn kookpunt aanvoelt is de thermometer iets visueels. Je kunt zeggen...'Je zit nu al in het orange' en je biedt iets ontspannends aan het kind aan, zodat het niet richting het rood gaat. De glitterfles gebruik je juist als het kind al over zijn toeren is. Na het schudden zitten alle glitters bovenin en dwarrelen rustig van het rood richting het groen, het ontspannen gevoel. Daarom is de gevoelsmeter met glitterfles een mooie combinatie om mee te werken! >> De gevoelsmeter sticker en kaart zijn onder dit blog te bestellen.

HOE & WAT?

Je hebt nodig:

  • Een petfles met recht lijf. In elk geval het midden moet evenredig zijn (zie foto boven) - ik heb een fles van Adelholzener Active 02 500 ml bij de Jumbo gekocht voor 0,79 (klik hier voor link).
  • Ga op zoek naar glitterzand in allerlei kleuren. Let op! Glitterzand zakt en dwarrelt mooi...normale glitters zijn te zwaar! (vind je bij de Zeeman, action, HEMA)
  • Koop evt. de gevoelsmeter sticker van MDP om op de fles te plakken (zie hieronder!)
  • Tube secondelijm
  • Evt. kleurstof (geel of orange werkt erg goed)


Hoe maak je de glitterfles:

  • Haal het etiket van de fles (desnoods de laatste restjes met stickerverwijderaar) en ontvet daarna de fles.
  • Schroef de gehele dop eraf, maak de fles leeg, spoel hem (en dop) af met water en laat ze drogen.
  • Vul de fles met 3/4 aan water, iets onder de bocht naar binnen bij bovenkant fles.
  • Wil je het water kleuren? Doe dan nu een drupje kleurstof erin... drupje is al genoeg. Liever te weinig zodat je erbij kunt doen, dan een dot teveel.
  • Doe dan het glitterzand erin tot net bovenin de hals.
  • Het mooiste is als je de fles tot bovenin gevuld hebt.
  • Smeer dan secondelijm in de dop en op de hals van fles, waar de dop op komt en draai de dop erop.
  • Plak evt. de MDP sticker met gevoelsmeter op de fles.

Succes met het maken! En mocht je vragen hebben kun je me uiteraard een mailtje sturen... info@mijndagritmepictogrammen.nl
 

© 2014 - 2017 MDP ; Mijn Dagritme Pictogrammen | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.